A coaching jelentése
A saját problémáinkkal kapcsolatban jelenlévő különösen erős érzelmi bevonódásunk nem csak a tisztánlátást és a megoldást nehezíti, hanem gyakorta azok felismerését, meghatározását is. Sokszor tapasztaljuk, hogy emberek milyen könnyen ítélkeznek és adnak tanácsokat – többnyire kéretlenül is – másoknak. A maguk problémáival azonban elakadnak a munkájukban, a magánéletükben vagy nagyon gyakran – mivel a két terület szorosan összefügg a másikkal – mindkét oldalon. Ezt persze nehéz beismerni, de felismerni se könnyű.
A coaching segít megoldást találni. A coach szakmai tapasztalataival és emberi támogatásával új összefüggések felismeréséhez és megfelelő tanulságok levonásához vezeti kliensét a továbblépés, a fejlődés érdekében.
Miben segít neked a coach?
A coach nem konkrét tanácsot ad, nem mondja meg a „tutit”. Abból indul ki, hogy a megoldás benned van. Talán tudod is, csak még nem fogalmaztad meg pontosan, vagy csak nem mersz, vagy nem tudsz egyedül szembenézni a problémával. Lehet, hogy csak a kezdő lökés kell különböző dolgok elengedéséhez és az első lépés megtételéhez a változás útján.
A professzionális kérdezéstechnika, értő figyelemmel párosítva, akár a tudatalatti rétegeket is megmozgatva, világosságot gyújt a homályos területeken, ami elősegíti a változást. Ezért a coach főként kérdésekkel dolgozik. Azt, hogy megfelelőek legyenek a kérdések, azt a coach élet- és szakmai tapasztalatai garantálják.
A coach mintegy katalizátorként serkenti a folyamatot. Segít észrevenni, vagy/és más perspektívából látni a valóság lehetőségeit, ezáltal is erősítve a motivációt. Mindebben az a legnagyszerűbb, hogy a coachi (a kliens) lényegében a saját belátására és vágyaira alapozva maga éri el az eredményeket, saját felismeréseire, saját akaratából teszi a megfelelő lépéseket, változtatásokat boldogulása, sikerei érdekében. Ebben a sajátosságában szemlélve hasonlít a mentálhigiénés konzultációhoz.
Business coaching
A business coaching a vezetőknek és a dolgozóknak segít, hogy önmagukat és/vagy beosztottaikat fejlesszék a hatékonyság és az elégedettség növelése érdekében.
Gyakran igényelt business coaching témák:
- a célkitűzés folyamata, buktatói,
- a vezetői eszköztár bővítése, finomra hangolása,
- delegálás, döntési módszerek,
- kiégési szindróma (burnout) megelőzése, kezelése,
- motiválás, visszajelzés-technika,
- önbizalom erősítés,
- önérvényesítő magatartás (asszertivitás) fejlesztése,
- önismeret bővítése,
- stressz- és konfliktuskezelés,
- személy- és helyzetfüggő kommunikáció,
- személyes hatékonyság, időgazdálkodás.
Vezetői (executive) coaching
A vezetői coaching célja a vezetők olyan magatartásváltozásainak segítése, amelyek hatására vezetői teljesítményük növekszik.
Felsővezetői coaching
A felsővezetői coaching célja a támogatás, a repertoár bővítés változások, kényes helyzetek kezelésében, valamint a kommunikáció finomra hangolása, a tudatos viselkedés erősítése az interperszonális (személyközi) kapcsolatokban.
Life coaching
A life coaching a magánéletre fókuszál, de segíthet a munka-magánélet egyensúlyának megteremtésében is.
Népszerű témakörök, területek a life coachingban:
- „A fiatalság titka”
- Életszervezés, boldogulás, sikerek
- Félelmek, gátlások, szorongás
- Fontos életállomások krízisei
- Gyakori rosszkedv, szélsőséges hangulatingadozás
- Gyereknevelési gondok
- Hogyan alakítsunk ki pozitív személyiséget negatív környezetben?
- Hogyan éljünk? – jelenlét és egyensúly
- Kommunikációnk és viselkedésünk finomra hangolása
- Kommunikációs nehézségek
- A kommunikáció fejlesztése
- Megnyílás a fejlődésre, változásokra
- Munka-magánélet egyensúlya
- Önérvényesítés az élet különböző területein
- Párkapcsolati problémák
- Stressz- és konfliktuskezelés
- Teljesítmény problémák, konfliktusok a munkahelyen
- Veszteségek feldolgozása, elengedés
Holisztikus coaching
A holisztikus coaching a minden mindennel összefügg elve alapján az egész emberre fókuszál. Az aktuálisan legkritikusabb terület meghatározása adja meg a fejlesztési folyamat belépési pontját és indítási céljait.